NIS2

A NIS 2 irányelv implementálásával kapcsolatos koncepcionális javaslatok

NIS2 - A NIS 2 2023. január 16-án lépett hatályba

A NIS 2 irányelv 2023. január 16-án lépett hatályba, és a NIS 1 irányelvet váltja fel. Az új irányelvnek való megfelelést a tagállamoknak 2024. október 17-ig kell biztosítaniuk.

A NIS2 Direktíva
- Mi is valójában ez az irányelv?

Az Unió egész területén egységesen magas szintű kiberbiztonságot biztosító intézkedésekről, valamint a 910/2014/EU rendelet és az (EU) 2018/1972 irányelv módosításáról és az (EU) 2016/1148 irányelv hatályon kívül helyezéséről szóló, 2022. december 14-i (EU) 2022/2555 európai parlamenti és tanácsi irányelv.

NIS 1 és NIS 2 - Főbb eltérések

A NIS 1 irányelv vitathatatlan előrelépést hozott az Európai Unió kiberrezilienciájának növelésében, ennek ellenére a többéves alkalmazás megmutatta a hiányosságokat, illetve a fejlesztés irányait. Irányelvről lévén szó, a tagállamok eltérő módon implementálták a saját jogrendjükbe, ami nehézségeket okoz a határon átnyúló együttműködésben.

Az egyik legnagyobb különbség a hatály terén keletkezett: a NIS 1 tág jogkört biztosított a tagállamoknak abban, hogy az adott ágazatokban szolgáltatást nyújtó szervezetek közül melyeket, és milyen kritériumok mentén vonják a kiberbiztonsági szabályozásuk alá. A NIS 2 kiküszöböli ezt a problémát, a tagállami azonosítás helyett méretkorlátot vezet be, azaz főszabályként a hatálya alá kerülnek az adott tevékenységet végző közép- és nagyvállalatok, illetve az ilyen paraméterekkel bíró egyéb szervezetek.

Megváltozott a szervezetek csoportosítása is, a NIS 1 irányelvben az alapvető szolgáltatást nyújtó szervezetekre és a digitális szolgáltatásokra (a magyar jogrendben: bejelentés-köteles szolgáltatás) vonatkoztak különböző mértékű elvárások és felügyelet, míg a NIS 2 irányelvben a két fő csoportot az alapvető és a fontos szervezetek képezik. Bővült a szabályozás hatálya alá vont tevékenységek köre is: míg a NIS 1 7 ágazat, 12 alágazat, 30 szolgáltatására terjed ki, addig a NIS 2 18 ágazat, 30 alágazat, 67 szolgáltatására.

Az eddigiekben is elvárás volt a nemzeti kiberbiztonsági stratégia elkészítése, azonban ennek tartalmi elemeit a NIS 2 jelentősen kibővíti, és a részeként több területen szakpolitikák elfogadására hívja fel a tagállamokat.

Teljesen új elemként jelenik meg a NIS 2 irányelvben a válságkezelés, mely az uniós kiberválság-kezelés keretében folytatott együttműködést szabályozza, megalapítja ennek szervezetét az EU-CyCLONe-t, és a tagállamoknak előírja a nemzeti válságkezelési keretekbe illeszkedő kiberválság kezelésével foglalkozó entitás létrehozását, illetve a nagyszabású kiberbiztonsági események és válságok kezelésére vonatkozó nemzeti terv elkészítését.

A jelenlegihez képest a NIS 2-ben megnőtt a CSIRT-ek feladatköre, és szigorodtak a velük kapcsolatos követelmények.

A CSIRT-et érintő egyik új feladat a sérülékenységek összehangolt közzétételének koordinálása, és ehhez kapcsolódik az európai sérülékenység-adatbázis létrehozása, amibe a CSIRT adatokat továbbít.

Mindkét irányelv kulcseleme, hogy a hatálya alá tartozó szervezetek kockázatarányos intézkedéseket tesznek a hálózati és információs rendszereik védelmére, azonban a NIS 2 részletezi is, hogy ezeknek az intézkedéseknek minimálisan mely témakörökre kell kiterjedniük. Új elemként vezeti be a NIS 2 a kritikus ellátási láncok biztonságát, ezek azonosítása, a kockázatok felmérése és kezelése is beépül az elvárások közé.

A biztonsági események bejelentését több változás érinti: bővülnek, szigorodnak az események kezelésével kapcsolatos követelmények, a NIS 2 bevezeti a majdnem bekövetkezett esemény fogalmát, és az ezzel kapcsolatos teendőket, illetve elvárja az önkéntes bejelentések kezelését.

A NIS 2 új előírása szerint az ENISA kialakítja a DNS-szolgáltatók, a legfelső szintű doménnév-nyilvántartók, a doménnév-nyilvántartási szolgáltatásokat nyújtó szervezetek, a felhőszolgáltatók, az adatközpont-szolgáltatók, a tartalomszolgáltató hálózati szolgáltatók, az irányított szolgáltatók és az irányított biztonsági szolgáltatók, valamint az online piacterek, az online keresőprogramok és a közösségimédia-szolgáltatási platformok szolgáltatói nyilvántartását, amihez a nemzeti hatóságok szolgáltatják az adatokat.

A DNS biztonság erősítése céljából a NIS 2 előírásokat tesz a doménnév-nyilvántartások adattartalma, biztonsága és hozzáférhetősége vonatkozásában.

A hatósági tevékenység vonatkozásában a NIS 2 részletesebben leírja a felügyeleti intézkedéseket, hatósági jogköröket, valamint az irányelv megsértése kapcsán kiszabható szankciókat.

Az eddigiekben is elvárás volt a nemzeti kiberbiztonsági stratégia elkészítése, azonban ennek tartalmi elemeit a NIS 2 jelentősen kibővíti, és a részeként több területen szakpolitikák elfogadására hívja fel a tagállamokat.


1. Hatály, ügyfélkör

A NIS 2 az érintett szervezeteket új kategóriákba sorolja: alapvető és fontos szervezetek
(NIS 1: alapvető szolgáltatást nyújtó szereplők és digitális szolgáltatók)
A NIS 2 hatálya alá tartozó érintett ágazatok köre jelentősen kibővült, amely jelentős ügyfélszám növekedést eredményez.

a)
Közigazgatási szervek

A NIS 2 a központi és regionális szintű közigazgatási szervekre is alkalmazandó lesz. A központi közigazgatási szervek mindenképpen alapvető szervezetek közé tartoznak. Ugyanakkor helyi szintű közigazgatási szervek vonatkozásában a tagállamok dönthetnek, hogy az irányelvet alkalmazni rendelik-e.

b)
Állam többségi tulajdonában álló gazdasági társaságok

Fentieken túl minimum a NIS 2 méretkritériumai mentén (középvállalkozások vagy a feletti méretű vállalkozások) a kidolgozásra kerülő kiberbiztonsági jogszabályok hatályát– ágazattól függetlenül – az állam többségi tulajdonában álló gazdasági társaságokra is ki fogják terjeszteni. Az állam elemi érdeke ugyanis, hogy az általa létrehozott szervezetek információbiztonsága az állami szervekhez hasonló szinten rendezett legyen.
Az eddigiekben is elvárás volt a nemzeti kiberbiztonsági stratégia elkészítése, azonban ennek tartalmi elemeit a NIS 2 jelentősen kibővíti, és a részeként több területen szakpolitikák elfogadására hívja fel a tagállamokat.

2. Illetékes hatóságok kijelölése

Jelenleg kiberbiztonsági hatóságként kijelölt szereplők:
Nemzetbiztonsági Szakszolgálat Nemzeti Kibervédelmi Intézet (NBSZ NKI)
Katonai Nemzetbiztonsági Szolgálat (KNBSZ).
Mindemellett a banki, pénzügyi szektor felügyeletében részt vesz a Magyar Nemzeti Bank (MNB) is.
A NIS2 irányelv egyes részterületeinek implementációja irányuló, a kiberbiztonsági tanúsításról és a kiberbiztonsági felügyeletről szóló 2023. évi XXIII. törvény (a továbbiakban: SZTFH-törvény) elfogadásával megkezdődött. Az SZTFH-törvény értelmében a hatósági feladatok ellátásában új szereplőként – a fent említett hatóságok mellett – belép a Szabályozott Tevékenységek Felügyeleti Hatósága.

Mindemellett a NIS 2-höz képest lex specialis DORA rendelet alapján a banki, pénzügyi szektort érintően várhatóan az MNB hatóságként kijelölésre kerül.

A DORA rendelet a pénzügyi ágazat digitális működési rezilienciájáról, valamint az 1060/2009/EK, a 648/2012/EU, a 600/2014/EU, a 909/2014/EU és az (EU) 2016/1011 rendelet módosításáról szóló, az Európai Parlament és a Tanács 2022. december 14-i (EU) 2022/2554 rendelete (DORA)

3. Hatósági felügyeleti eszközök

a)
Szigorúbb felügyelet

Várhatóan a fontos szervezetek esetében is az utókövetés helyett egy szigorúbb hatósági felügyeleti lehetőséget fogja a jogalkotó megteremteni.

b)
Bírságok rendszere

Felülvizsgálatra kerül a kiszabható bírságok jogalapja és mértéke is.
Az eddigiekben is elvárás volt a nemzeti kiberbiztonsági stratégia elkészítése, azonban ennek tartalmi elemeit a NIS 2 jelentősen kibővíti, és a részeként több területen szakpolitikák elfogadására hívja fel a tagállamokat

4. Szervezetekkel szembeni követelményrendszer

a)
Intézkedések megteremtése

A NIS 2 irányelv alapján a szervezeteknek a kockázatokkal arányos technikai, operatív és szervezési intézkedéseket kell alkalmazniuk abból a célból, hogy kezeljék a működésük vagy szolgáltatásaik nyújtása során használt hálózati és információs rendszerek biztonságát fenyegető kockázatokat. Ezek az intézkedések a gazdaság és a társadalom működésére gyakorolt hatás miatt eltérő szintűek lehetnek az alapvető, illetve fontos szervezetek tekintetében. A kétféle követelményrendszernek mind az elvárások szintjében, mind a mélységében el kellene térniük.

Ennek során a jelenleg is érvényes rendszer valamennyi főbb sajátosságát megtartásra kerül annak érdekében, hogy az elmúlt évtized intézkedései könnyen értelmezhető keretek között maradjanak:

az Informatikai Biztonsági Szabályzat (IBSZ),
az Informatikai Biztonsági Felelős (IBF),
az osztályba és szintbe sorolások rendszere,
az alapelvek változatlanul hagyása.

b)
EIR felügyelete

A hatályos rendelkezések alapján a költségvetési vagy uniós forrásból történő elektronikus információs rendszer fejlesztése – bizonyos védelmi igény felett – az első lépésektől hatósági felügyelet alatt fog állni.

c)
Felhő használata

A közigazgatási ágazat vonatkozásában egyértelmű kormányzati döntés szükséges a közigazgatási adatok, a nemzeti adatvagyon felhőben történő kezelése kapcsán.

A hatályos szabályok szerint Magyarországon kívül csak a hatóság engedélyével, kizárólag az EGT-tagállamok területén belül kezelhetőek ilyen adatok. Ugyanakkor a hatóság gyakorlati tapasztalatai alapján a közigazgatás további digitalizálása érdekében nagymértékben kívánnak a felhőszolgáltatások alkalmazására támaszkodni.


Kiberfelügyeti hatósági tevékenység ellátása

Az alábbi táblázatban további információt talál, ágazatok szerint.

Kiemelten kritikus ágazatok
Egyéb kritikus ágazatok
Ágazatokon átívelő hatáskörök

Ágazat

Alágazat

Szervezet

Hatóság

Energia
Villamos energia
Távfűtés és -hűtés
Olaj
Gáz
Hidrogén
Szabályozott Tevékenységek Felügyeleti Hatósága (SZTFH)
Szállítás
Légi
Vasúti
Vízi
Közúti
Szabályozott Tevékenységek Felügyeleti Hatósága (SZTFH)  - bizonyos esetekben légi közlekedés alágazatban NBSZ szakhatóság
Banki szolgáltatások
Magyar Nemzeti Bank (MNB)
Pénzügyi piaci infrastruktúrák
Magyar Nemzeti Bank (MNB)
Egészségügy
Szabályozott Tevékenységek Felügyeleti Hatósága (SZTFH)
Ivóvíz
Szabályozott Tevékenységek Felügyeleti Hatósága (SZTFH)
Szennyvíz
Szabályozott Tevékenységek Felügyeleti Hatósága (SZTFH)
Digitális infrastruktúra
Internetes exchange pont szolgáltatók
DNS-szolgáltatók, a gyökérnév-szerverek üzemeltetőit kivéve
Legfelső szintű doménnév-nyilvántartók
Felhőszolgáltatók
Adatközpont-szolgáltatók
Tartalomszolgáltató hálózati szolgáltatók
Bizalmi szolgáltatók
Nyilvános elektronikus hírközlési hálózatok szolgáltatói
Nyilvánosan elérhető elektronikus hírközlési szolgáltatásokat nyújtó szolgáltatók
Szabályozott Tevékenységek Felügyeleti Hatósága (SZTFH)
IKT-szolgáltatások irányítása (vállalkozások között)
Irányított szolgáltatók
Irányított biztonsági szolgáltatók
Szabályozott Tevékenységek Felügyeleti Hatósága (SZTFH)
Közigazgatás
Nemzetbiztonsági Szakszolgálat (NBSZ)
Világűr
Szabályozott Tevékenységek Felügyeleti Hatósága (SZTFH)

Ágazat

Alágazat

Szervezet

Hatóság

Postai és futárszolgáltatások
Szabályozott Tevékenységek Felügyeleti Hatósága (SZTFH)
Hulladékgazdálkodás
Szabályozott Tevékenységek Felügyeleti Hatósága (SZTFH)
Vegyszerek gyártása, előállítása és forgalmazása
Szabályozott Tevékenységek Felügyeleti Hatósága (SZTFH)
Élelmiszer-termelés, -feldolgozás és –forgalmazás
Szabályozott Tevékenységek Felügyeleti Hatósága (SZTFH)
Gyártás
Orvostechnikai eszközök és in vitro diagnosztikai orvostechnikai eszközök gyártása
Számítógépek, elektronikai és optikai termékek gyártása
Villamos berendezések gyártása
Máshova nem sorolt gépek és gépi berendezések gyártása
Gépjárművek, pótkocsik és félpótkocsik gyártása
VEgyéb szállítóeszközök gyártása
Szabályozott Tevékenységek Felügyeleti Hatósága (SZTFH)
Digitális szolgáltatók
Online piacterek szolgáltatói
Online keresőmotorok szolgáltatói
Közösségimédia-szolgáltatási platform szolgáltatói
Szabályozott Tevékenységek Felügyeleti Hatósága (SZTFH)
Kutatás
Szabályozott Tevékenységek Felügyeleti Hatósága (SZTFH)

Ágazat

Alágazat

Szervezet

Hatóság

Kijelölt kritikus infrastruktúrák
Nemzetbiztonsági Szakszolgálat (NBSZ)
Honvédelmi rendszerek
Katonai Nemzetbiztonsági Szakszolgálat (KNBSZ)
linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram